روغن موتور مناسب فصل گرما

خرید روغن موتور مناسب فصل گرما

روغن موتور مناسب فصل گرما

برای اینکه خودرو همیشه سالمی داشته باشیم باید در گرما و سرما به خوبی ازآن مراقبت کنیم. یکی از موارد مهمی که در نگهداری بهتر خودرو در فصل های مختلف سال کمک زیادی می کند. انتخاب و استفاده از روغن موتور مناسب است. اینکه شما بدانید در سرما و گرما از چه نوع روغن موتوری باید برای خودرو خود استفاده کنید مسئله بسیار مهم و حائز اهمیتی می باشد که نباید آنرا نادیده بگیرید. شاید خیلی از شما دوستان بر این تصور باشید که چه فرقی دارد در فصل های سرد سال و یا فصل گرم سال از چه روغنی برای خودرو خود استفاده کنیم تمامی روغن موتورها کارایی و وظایفی یکسان و مشابهی دارند؟
خب، باید بگوییم که شاید حرف شما درست باشد اما روغن موتورهایی که در فصول مختلف برای خودرو استفاده می شوند بسته به ویژگی هایی که دارند می توانند بر بهبود عملکرد موتور خودرو تاثیر زیادی بگذارند. در مطلب امروز می خواهیم برایتان بگوییم که روغن موتور مناسب فصل گرما چه روغن موتوری است و شما را با فاکتورهایی که باید در زمان انتخاب این نوع روغن موتور در نظر داشته باشید بیشتر آشنا کنیم.

وظیفه اصلی روغن موتور

قبل از اینکه بخواهیم برایتان بگوییم که استفاده از چه روغن موتوری برای فصل گرما مناسب می باشد لازم دانسته ایم تا به اختصار شما را با وظایف اصلی روغن موتورهای موجود در بازار آشنا کنیم.

اصلیترین وظیفه روغن موتور بنز و هر خودرو داخلی و خارجی دیگر این است که به روانکاری و آسان کردن حرکت قطعات موتور خودرو روی یکدیگر کمک زیادی می کند. اما این تنها وظیفه ای نیست که روغن موتور برعهده دارد از دیگر وظایف روغن موتور می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خنک کردن قطعات موتور خودرو و خارج کردن حرارت ایجاد شده در موتور خودرو
  • آب‌بندی فواصل میان رینگ‌های پیستون و بدنه سیلندر و سایر فواصل قطعات
  • خارج کردن گرد و خاک، دوده، مواد خارجی و ذرات ناشی از سایش قطعات موتور
  • معلق نگه‌داشتن ذرات ریز دوده و سایر مواد خارجی و جلوگیری از به هم چسبیدن آنها
  • جلوگیری از زنگ زدگی قطعات فلزی خودرو
  • کاهش قدرت ضربه وارده به یاتاقان‌ها و سایر قطعات موتور خودرو
  • افزایش عمر مفید موتور خودرو و کاهش سر و صدای موتور خودرو
 روغن موتور

وظیفه اصلی روغن موتور

روغن موتور مناسب فصل گرما

حتما برای شما هم جای سوال است که از میان این همه تنوع روغن موتور در بازار چطور می توانیم روغن موتوری که برای فصل گرما مناسب می باشد را انتخاب کنیم؟ خب، برای انتخاب روغن موتور مناسب فصل گرما باید چند فاکتور مهم را در نظر داشته باشید که در ادامه به آنها اشاره شده است.

اما، قبل از اشاره کردن به این فاکتورهای مهم، لازم است بدانید که اصلا روغن موتور مناسب فصل گرما چیست؟ از آنجایی که غلظت روغن موتور با دما کاملا معکوس هم عمل می کنند بنابراین، باید در هر فصل سال روغن موتور مناسبی را برای خودروهای خود استفاده کنیم.

حتما می پرسید که معکوس عمل کردن دما و غلظت روغن موتور به چه معنایی می باشد. هر چقدر که هوا گرمتر باشد و دما افزایش پیدا کند روغن موتوری که برای خودرو خود استفاده می کنید باید دارای غلظت بیشتری باشد یعنی باید غلیظتر باشد یا به زبان ساده تر بگوییم باید روغن موتوری را استفاده کنید که درجه ویسکوزیته بیشتری دارد.

دقت داشته باشید که استفاده از چنین روغن موتورهایی در فصل گرما کمک خواهد کرد تا روغن موتور بیشتر از آنجع که باید رقیق نشود و به موتور خودرو آسیبی وارد نکند.

 روغن موتور مناسب فصل گرما

فاکتورهای مهم برای انتخاب روغن موتور مناسب فصل گرما

فاکتورهای مهم برای انتخاب روغن موتور مناسب فصل گرما

برای انتخاب بهترین روغن موتور در فصل گرما، باید به چند فاکتور مهم توجه کنید که به شرح زیر می باشند.

روغن موتور با ویسکوزیته پایین‌تر، در گرمای زیاد روان‌تر جریان می‌یابد و به محافظت بهتر موتور در دماهای بالا کمک می‌کند. برای تابستان، روغن‌هایی با گرید SAE 10W-40 یا 20W-50 مناسب هستند.

روغن‌های مصنوعی یا نیمه‌سینتتیک عملکرد بهتری نسبت به روغن‌های معدنی در دماهای بالا دارند. این روغن‌ها از پایداری حرارتی بیشتری برخوردار بوده و در برابر اکسیداسیون و رسوب‌گذاری مقاوم‌تر هستند.

اطمینان حاصل کنید که روغن موتور انتخابی شما دارای استانداردهای API و ACEA مناسب برای موتور خودروی شما باشد. این استانداردها عملکرد و کیفیت روغن را تضمین می‌کنند.

برندهای معتبر و شناخته‌شده روغن موتور، محصولاتی با کیفیت بالا و عملکرد اثبات‌شده ارائه می‌کنند.

معرفی مناسبترین روغن موتور برای فصل گرما

در اینجا چند نمونه از روغن موتورهای مناسب برای فصل گرما در ایران آورده شده است.

  • ایرانول 10W-40 سوپر پیشرفته: این روغن موتور از نوع نیمه‌سینتتیک بوده و با دارا بودن استانداردهای API SL و ACEA A3/B4 برای طیف گسترده‌ای از خودروهای سواری بنزینی و دیزلی مناسب است.
  • پارس 10W-40: این روغن موتور نیز از نوع نیمه‌سینتتیک بوده و با دارا بودن استانداردهای API SL و ACEA A3/B4 برای انواع خودروهای سواری بنزینی و دیزلی قابل استفاده است.
  • ساینا 10W-40: این روغن موتور معدنی با کیفیت بالا بوده و برای انواع خودروهای سواری بنزینی و دیزلی قدیمی‌تر مناسب است.

مهم است بدانید روغن موتورهایی که در شرایط مختلف دمایی کاربرد دارند و همچون برخی روغن موتورهای نیازی به تعویض سالانه آنها نمی باشد را روغن موتورهای فصلی می گویند. بنابراین، اگر شما هم دوست دارید که خودرویی همیشه سالم داشته باشید باید روغن موتور مناسبی را برای خودرو خود استفاده کنید. پس یا روغن موتور مناسب فصل گرما یا سرما را با توجه به فصلی که در آن هستید انتخاب کنید و یا روغن موتوری را انتخاب کنید که در دسته بندی روغن موتورهای فصلی استفاده کنید.

مناسبترین روغن موتور برای فصل گرما

معرفی مناسبترین روغن موتور برای فصل گرما

در نهایت اینکه

بهترین کار برای انتخاب روغن موتور مناسب فصل گرما این است که  دفترچه راهنمای مالک خودروی خود را برای تعیین نوع و ویسکوزیته روغن موتور مناسب آن مطالعه کنید.

به طور مرتب سطح روغن موتور خود را چک کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. از خرید روغن موتور از منابع غیرمجاز خودداری کنید و از همه مهمتر اینکه با یک مکانیک کار یا متخصص مشورت کنید.

سوالات مربوط به روغن موتور مناسب فصل گرما

1 چه روغن موتوری برای تابستان مناسب است؟
بهترین نوع روغن موتور برای تابستان، روغنی است که ویسکوزیته بالایی داشته باشد. ویسکوزیته به غلظت روغن اشاره دارد و هر چه عدد ویسکوزیته بالاتر باشد، روغن غلیظ تر خواهد بود. روغن های غلیظ تر در گرمای شدید بهتر از موتور محافظت می کنند و از روان شدن بیش از حد آن جلوگیری می کنند.
2چرا انتخاب روغن موتور مناسب برای فصل گرما اهمیت دارد؟
انتخاب روغن موتور مناسب برای فصل گرما اهمیت زیادی دارد، زیرا دمای بالا می تواند بر عملکرد موتور و طول عمر آن تاثیر بگذارد.
3چه عددی برای ویسکوزیته روغن درفصل گرما مناسب است؟
برای تابستان استفاده از روغن هایی با درجه 40 یا 50 در دومین عدد ویسکوزیته (بعد از حرف W) مانند 10W-40 یا 20W-50 توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وارد کننده لوازم یدکی خودرو