علت ژله‌ای شدن روغن موتور

ژله‌ای شدن روغن موتور

علت ژله‌ای شدن روغن موتور

یکی از مهمترین مواردی که شما دوستان دارنده خودروهای مختلف باید نسبت به آن آگاه باشید، اطلاع از علت ژله‌ای شدن روغن موتور و چگونگی وقوع این کار می باشد. شاید برای خیلی از شما دوستان این سوال پیش آمده باشد که مگر روغن موتور حالت ژله ای هم به خود می تواند بگیرد؟ خب، باید بگوییم که متاسفانه روغن موتور اگر به موقع تعویض نشود و یا از کیفیت مناسبی برخودار نباشد امکان ژله ای شدن آن بسیار زیاد خواهد بود.

مهم این است که بدانید در صورت ژله‌ای شدن روغن موتور، آسیب ها و خسارت های بسیار زیادی برای خودرو شما به وجود خواهد آمد که می تواند هزینه های بسیاری را دربر داشته باشد.

به همین دلیل بهتر است اطلاعات کلی در مورد این موضوع داشته باشید.

منظور از ژله ای شدن روغن موتور خودرو چیست؟

ژله ای شدن روغن موتور به حالتی گفته می شود که روغن موتور به جای حالت روان و مایع خود، به ماده ای شبیه ژله یا خمیر تبدیل می شود. واشر سرسیلندر، قطعه ای است که بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار می گیرد و از نشت روغن، آب و گاز جلوگیری می کند. اگر این واشر خراب شود، می تواند باعث نشت آب به داخل روغن موتور و در نتیجه ژله ای شدن آن شود.

علاوه بر آن، اگر بنزین نسوخته به داخل روغن موتور بنز راه پیدا کند، می تواند با روغن مخلوط شده و باعث ژله ای شدن آن شود. فراموش نکنید اگر گردش روغن در موتور به درستی انجام نشود، می تواند باعث گرم شدن بیش از حد روغن و در نتیجه ژله ای شدن آن شود.

پس، حتما در انجام به موقع تعویض روغن خودرو و فیلتر روغن سهل انکاری نکنید زیرا اگر تعویض روغن و فیلتر خودرو به تعویق بیفتد، می تواند باعث آلودگی روغن و در نتیجه ژله ای شدن روغن موتور خودرو شود.

خطرات ژله ای شدن روغن موتور خودرو

ژله ای شدن روغن موتور خودرو

اطلاع از علت ژله‌ای شدن روغن موتور چه اهمیتی دارد؟

بعد از اطلاع از این مسئله که منظور از ژله‌ای شدن روغن موتور چیست؟ بد نیست از میزان اهمیت اطلاع از این مسئله هم کمی آگاهی داشته باشید. اغلب دارندگان خودرو نسبت به این موضوع که روغن موتور ژله‌ای به صورت رسوب در شریان‌های موتور ایجاد می‌شود و در فواصل زمانی طولانی می‌تواند خطرات و آسیب‌های زیادی برای موتور اتومبیل یا قسمت‌های دیگر خودرو به وجود بیاورد آگاه نیستند و چندان توجهی به این مسئله ندارند.

در صورتیکه اطلاع از علت ژله‌ای شدن روغن موتور به چند دلیل حائز اهمیت است.

اول اینکه، ژله ای شدن روغن موتور می تواند به قطعات داخلی موتور، مانند یاتاقان ها، میل لنگ و پیستون ها آسیب جدی وارد کند. اطلاع از علت این مشکل می تواند به شما در جلوگیری از بروز این آسیب ها کمک کند.

مورد بعدی این است که، روغن موتور نقش مهمی در حفاظت از موتور و افزایش طول عمر آن دارد. پس، با اطلاع از علت ژله ای شدن روغن موتور می توانید از بروز این مشکل در آینده جلوگیری کرده و به این ترتیب طول عمر موتور خودروی خود را افزایش دهید.

مسئله مهم بعدی که نشان از اهمیت اطلاع داشتن از ژله ای شدن روغن موتور  دارد این است که، بروز این مسئله می تواند هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو را به طور قابل توجهی افزایش دهد. اطلاع از علت این مشکل می تواند به شما در جلوگیری از بروز این هزینه ها کمک کند.

در ادامه همراه ما باشید تا درباره علائم بروز این مشکل و مهمترین دلایلی که منجر به ژله‌ای شدن روغن موتور خودرو می شوند بیشتر بدانید.

علائم ژله ای شدن روغن موتور

در صورت مشاهده علائم ژله ای شدن روغن موتور، باید به سرعت به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل را بررسی و رفع کند. از جمله علائمی که نشان دهنده ژله ای شدن زوغن موتور خودرو می باشند عبارتند از: تغییر رنگ روغن موتور به قهوه ای تیره یا سیاه، افزایش غلظت روغن موتور، وجود ذرات و رسوبات در روغن موتور، کاهش کارایی موتور و افزایش صدای موتور

مهمترین علائم ژله ای شدن روغن موتور

علائم ژله ای شدن روغن موتور

مهمترین دلایل ژله‌ای شدن روغن موتور

ژله ای شدن روغن موتور می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره کرده ایم.

  • اکسیداسیون: روغن موتور در معرض اکسیژن و دمای بالا به مرور زمان اکسید می شود و این امر می تواند باعث ژله ای شدن آن شود.
  • آلودگی: آلودگی های موجود در روغن موتور مانند دوده، ذرات فلزی و رسوبات می توانند با روغن ترکیب شده و باعث ژله ای شدن آن شوند.
  • استفاده از روغن نامناسب: استفاده از روغن موتور با کیفیت پایین یا نامناسب با موتور خودرو می تواند منجر به ژله ای شدن آن شود.
  • عدم تعویض به موقع روغن: عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث می شود تا آلودگی ها و رسوبات در آن جمع شده و در نهایت روغن ژله ای شود.
  • مشکلات فنی موتور: برخی از مشکلات فنی موتور مانند نقص در سیستم خنک کننده یا واشر سرسیلندر می تواند باعث افزایش دمای روغن و در نهایت ژله ای شدن آن شود.

راه های جلوگیری از ژله ای شدن روغن موتور

اگر دوست دارید که خودرویی همیشه سالم داشته باشید باید در حفظ و نگهداری آن تلاش بسیار کنید. موتور خودرو که قلب خودرو محسوب می شود از جمله مهمترین قسمت های خودرو است که مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارد.

بنابراین، با  اطلااع از این مسئله که ژله‌ای روغن موتور خودرو چه مکشلاتی را می تواند به همراه داشته باشد بد نیست با راهکاریی که در جلوگیری کردن از ژله ای شدن روغن موتور کمک بسیار زیادی می کنند آشنا باشید.

اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از این مشکل انجام دهید به شرح زیر می باشند.

  1. استفاده از روغن موتور با کیفیت بالا و مناسب با موتور خودرو
  2. تعویض به موقع روغن موتور
  3. استفاده از فیلتر روغن با کیفیت
  4. بررسی و رفع مشکلات فنی موتور
  5. جلوگیری از ورود آلودگی به روغن موتور
راه های جلوگیری از ژله ای شدن روغن موتور

جلوگیری از ژله ای شدن روغن موتور

در نهایت اینکه

سعی ما بر این بوده است تا با ارائه دادن این مطلب کمی شما را نسبت به ژله ای شدن روغن موتور و علت ژله‌ای شدن روغن موتور آگاه سازیم و اطلاعات مهم، ضروری و کاربردی در این باره در اختیارتان قرار دهیم.

این مسئله بسیار مهم را به عنوان یادآوری ذکر می کنیم که، خرید و استفاده از روغن موتور باکیفیت و اصل نه تنها کمک خواهد کرد تا آسیب کمتری به خودرو شما وارد شود بله از ژله ای شدن روغن موتور نیز جلوگیری خواهد کرد.

پی، حتما در زمان تعویض روغن موتور خودرو دقت داشته باشید که از باکیفیت ترین و مناسبترین روغن موتور برای خودرو خود استفاده کنید تا خیالتان از بابت حفظ سلامت و کارکرد اتومبیل‌تان راحت شود.

سوالات مربوط به علت ژله‌ای شدن روغن موتور

1 چگونه از ژله‌ای شدن روغن موتور پیشگیری کنیم؟
بهترین کار برای جلوگیری از این مشکل استفاده از روغن موتور با کیفیت بالا و مناسب با موتور خودرو، تعویض به موقع روغن موتور، استفاده از فیلتر روغن با کیفیت، بررسی و رفع مشکلات فنی موتور و جلوگیری از ورود آلودگی به روغن موتور است.
2علائم ژله ای شدن روغن موتور چیست؟
تغییر رنگ روغن موتور به قهوه ای تیره یا سیاه، افزایش غلظت روغن موتور، وجود ذرات و رسوبات در روغن موتور، کاهش کارایی موتور و افزایش صدای موتور.
3مهمترین علت ژله‌ ای شدن روغن موتور چیست؟
مهمترین علت ژله‌ ای شدن روغن موتور استفاده از روغن موتورهای بی‌کیفیت و تقلبی، خراب بودن برخی قطعات خودرو و رانندگی نامناسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وارد کننده لوازم یدکی خودرو