مهمترین قطعات خودرو

تا به حال برایتان پیش آمده است که خودروتان خراب شده باشد اما نام قطعه‌ای که باعث ایجاد خرابی در خودرو شده است را ندانید و نتوانید برای تعویض آن اقدام کنید؟ اجزای تشکیل دهنده خودرو بسیار زیاد و متنوع هستند که هر یک به نوبه خود وظایف بسیار زیادی را بر عهده دارند. در مطلب امروز می‌خواهیم با مهم‌ترین قطعات خودرو شما را آشنا کرده و به اختصار اطلاعاتی در رابطه با هر یک از آنها در اختیارتان قرار دهید.

چنانچه تصمیم واردات لوازم یدکی خودرو دارید و به دنبال این هستید که قطعات سودآوری را وارد کشور کنید با ما تا انتهای مطلب همراه شوید.

معرفی مهم‌ترین قطعات خودرو

فرقی نمی‌کند شما قصد خرید چه نوع خودرویی را داشته باشید. نگهداری از خودرویی که دارای حدوداً ۳۰ هزار قطعه می‌باشد و تشخیص اینکه هر یک از آنها را چگونه باید نگهداری و بررسی کنید تا خودروی شما عمر بیشتری کند قطعاً مسئله سخت و دشواری است.

اما با شناخت نسبی که از مهم‌ترین قطعات خودرو، از کوچکترین قطعه گرفته تا بزرگترین آنها به دست می‌آورید خیلی راحت می‌توانید اقداماتی مناسب را جهت تعویض و تعمیر به موقع آنها انجام دهید.

از جمله مهم‌ترین قطعات خودرو که شناخت آنها امری لازم و ضروری می‌باشد موارد زیر هستند.

  • باتری خودرو
  • محورها
  • ترمز
  • پیستون
  • رادیاتور
  • فیلتر هوا
  • کمک فنر
  • دینام‎
قطعات خودرو

کاربرد مهمترین قطعات خودرو

باتری خودرو

اولین مورد از مهمترین قطعات خودرو که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم باتری خودرو است که یک نقش بسیار مهم و حیاتی در خودروی شما دارد. همه ما به خوبی می‌دانیم که هیچ وسیله نقلیه‌ای بدون باتری روشن نمی‌شود و کار نمی‌کند. چرا که الکتریسیته مورد نیاز برای استارت زدن و روشن کردن موتور خودرو بدون وجود باتری امکان‌پذیر نیست.

باتری‌های خودرو بسته به مدل خودرو قابل شارژ هستند و این قابلیت را دارند که برق مورد نیاز برای لوازم جانبی خودرو همچون رادیو و چراغ‌ها را تامین کند.

این مهم را به خاطر داشته باشید، زمانی که موتور خودرو خاموش است بهتر از چراغ و رادیو نیز خاموش باشد چرا که در غیر این صورت به دلیل روشن بودن طولانی مدت، باتری خودرو تخلیه خواهد شد و هزینه زیادی برایتان در بر دارد.

از همه این‌ها مهم‌تر اینکه هر ۶ ماه تا یک سال باید باتری خودرو بررسی شود تا از سالم بودن آن اطمینان به دست آورید.

محورها

قطعه مهم بعدی برای خودرو که به عنوان یک وارد کننده لوازم یدکی باید درباره آن اطلاعات کاملی داشته باشید محورها هستند.

محورها یا همان اکسل نوار کوچکی است که کمک می‌کند چرخ‌های خودرو به حرکت درآمده و شما بتوانید ترمز گرفته و به راحتی رانندگی کنید. محورها در واقع به چرخ‌های ماشین متصل هستند و وزن آنها را تحمل می‌کنند. همچنین به آنها قدرت می‌دهند و جز حیاتی در سیستم فرمان خودرو به شمار می‌آیند.

این قطعه خودرو از فلز ساخته شده و شکستن آن غیرمعمول است اما احتمال زنگ زدگی آن بسیار بالاست. بنابراین، اگر چنین اتفاقی افتاد بهترین کار این است که خودروی خود را به یک متخصص و تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

ترمز

سومین قطعه مهم خودرو که باید از آن به خوبی مراقبت شود ترمز خودرو است. قطعاً می‌دانید که این قطعه چه نقشه بسیار مهمی در خودرو دارد. مهم‌ترین وظایف ترمز خودرو این است که شما بدون آن نمی‌توانید متوقف شوید. اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم ترمز هیدرولیک هستند که که در آن نیروی اعمال شده به پدال ترمز به اعمال نیرو به ترمزها کمک می‌کند.

بنابراین، اگر در زمان رانندگی و هنگام فشار دادن پدال ترمز صدای ناهنجاری را شنیدید احتمال این وجود دارد که زمان تعویض لنت و دیسک ترمز خودرو شما فرا رسیده باشد پس در سریع‌ترین زمان ممکن خودرو را به یک تعمیرکار نشان دهید.

وظیفه باتری خودرو

باتری خودرو

پیستون

پیستون یک قطعه اصلی در موتور خودرو است که در داخل سیلندر حرکت می‌کند و نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو را ایجاد می‌کند. پیستون همچنین به انتقال نیرو از احتراق سوخت در سیلندر به گیربکس کمک می‌کند.

این قطعه مهم، به برق رسانی به لاستیک ها کمک می‌کنند و باعث حرکت خودرو می‌شوند. باید بگوییم که به طور متوسط هر خودرو چهار تا شش پیستون به شکل سیلندر دارد که بالا و پایین حرکت می‌کنند.

رادیاتور

از دیگر قطعات مهم خودرو رادیاتور خودرو است. این قطعه مهم، در سیستم خنک کننده خودرو است که به منظور حفظ دمای مناسب موتور و جلوگیری از گرم شدن زیاد آن استفاده می‌شود. رادیاتور با گذراندن آب خنک به ازای هوا، حرارت موتور را تخلیه می‌کند.

فیلتر هوا

فیلتر هوا یک قطعه مهم در سیستم تعلیق خودرو است که وظیفه تصفیه هوای وارد شده به موتور را بر عهده دارد. فیلتر هوا جلوی ورود ذرات آلوده و خرده‌های مضر به موتور را می‌گیرد و از تأثیرات منفی آن جلوگیری می‌کند.

به طور کلی هر خودرو دارای دو نوع فیلتر هوا می‌باشد که یکی از آنها برای تمیز کردن هوای وارد شده به داخل خودرو و گردش ثابت هوای پاک می‌باشد و فیلتر دیگر برای تمیز کردن هوای موتور خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمک فنر

یک قطعه اصلی در سیستم تعلیق خودرو است که وظیفه فشار و کشش لازم برای حرکت صحیح خودرو را بر عهده دارد. کمک فنر از فشار وزن خودرو و فشار جاده جلوگیری می‌کند و راحتی سوارندگان را افزایش می‌دهد.

کمک فنرها قطعاتی هستند که در زیر خودرو قرار دارند و هنگام سرویس خودرو باید به بررسی آنها دقت شود چرا که اگر این قطعه ضربه‌ها را به درستی جذب نکند می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد.

دینام‎

قطعه الکتریکی در خودرو است که برای تولید برق برای شارژ باتری و تأمین برق برای سایر قطعات الکتریکی خودرو استفاده می‌شود. دینام با حرکت پیستون و انتقال نیرو از موتور به ژنراتور، برق لازم را تولید می‌کند.

کار دینام‎ خودرو چیست؟

اجزای تشکیل دهنده دینام‎

در نهایت اینکه

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با 8 مورد از مهمترین قطعات خودرو آشنا کرده و هر یک از آنها را به اختصار به شما معرفی کنیم و کارایی هر یک را برایتان شرح دادیم.

امید است که توانسته باشیم در درک عملکرد مهمترین قطعات خودرو به شما کمک کنیم و اطلاعات ارائه شده برایتان مفید بوده باشند.

سوالات مربوط به مهمترین قطعات خودرو

1مهمترین قطعات خودرو کدامند؟
باتری خودرو، محورها، ترمز، پیستون، رادیاتور، فیلتر هوا، کمک فنر، دینام‎
2کار محورها خودرو چیست؟
محورها یا همان اکسل نوار کوچکی است که کمک می‌کند چرخ‌های خودرو به حرکت درآمده و شما بتوانید ترمز گرفته و به راحتی رانندگی کنید.
3خودرو دارای جند فیلتر هوا می باشد؟
به طور کلی هر خودرو دارای دو نوع فیلتر هوا می‌باشد که یکی از آنها برای تمیز کردن هوای وارد شده به داخل خودرو و گردش ثابت هوای پاک می‌باشد و فیلتر دیگر برای تمیز کردن هوای موتور خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وارد کننده لوازم یدکی خودرو